Sålt bostaden? Så här går tillträdet till

Tillträdesdagen – eller frånträdesdagen om du säljer bostad. Nu övergår ansvaret för bostaden till köparen som får tillträde och kan flytta in. Här kan du läsa om hur det går det och vad som gäller.

Tillträde – dags att flytta!

Så har dagen kommit för när du överlämnar bostaden, det så kallade tillträdet! Säljaren ansvarar för att skicket är detsamma som vid kontraktsdagen. Eventuella skador som uppkommit skall ha åtgärdats. Bostaden och fastigheten överlämnar du tömd och väl rengjord.

Mötet med parterna

Överlämningen sker antingen på banken eller hos oss på Bostad&Co för ett tillträde på distans. Inför mötet upprättar mäklaren en likvidavräkning (uppställning över hur pengarna fördelas i köpet) samt ett köpebrev/överlåtelseavtal som undertecknas och skickas till inskrivningsmyndigheten (vanligen via banken) med en lagfartsansökan (lagfart får den som äger en fastighet) eller bostadsrättsföreningen.

Mäklaren har kontakt med banken som löser eventuella lån och för över köpeskillingen från köparens konto till säljarens. Säljaren lämnar över alla nycklar, ritningar och annat som hör till bostaden och sen är affären klar! Nu övergår rättigheter och skyldigheter till den nya ägaren – dvs köparen av bostaden!

Mötet brukar ta ungefär en halvtimme, timme. Det är också ett fint tillfälle för köpare och säljare att ta en kopp kaffe ihop och prata lite om praktiska detaljer om hur saker och ting har fungerat rent praktiskt i bostaden.

kvinna med flyttlåda, packa smart

Tillträdesdagen bestäms av säljare och köpare gemensamt och anges i köpekontraktet. Man kan i efterhand tidigarelägga dagen, men om man senarelägger måste man skriva ett tilläggsavtal till köpekontraktet.

Vanliga frågor och svar om tillträde

Vad påverkar när tillträde kan ske?

Om köparen flyttar från en hyresrätt brukar man utgå ifrån dennes uppsägningstid för denna, vanligtvis 3 månader. Andra faktorer som styr tillträdet kan vara att säljaren behöver hitta en ny bostad, köparen ska sälja en befintlig bostad etc. Man vill gärna undvika att någon part står med dubbla bostadskostnader i onödan. Det går att tidigarelägga tillträdet, men vill man senareläggare behöver detta godkännas skriftligt av båda parter.

Måste ett tillträdesdag ske i månadsskifte? 

Nej, det är vanligast men absolut inte nödvändigt. Det är helt upp till säljare och köpare, men vi kan tipsa om att försöka välja en annan dag då trycket på bankerna är som högst i månadsskiften och mötet därför kan dra ut lite på tiden. Tillträde måste genomföras under bankens öppettider för att transaktioner ska kunna ske.

Hur gör man med lån som belastar fastigheten?

Likvidavräkningen ligger som grund för transaktionerna mellan köpare och säljare. Som poster ingår köpeskilling, säljarens utlägg som han ska få ersättning för (t ex fastighetsavgift, månadsavgift) etc. Köparens bank gör en överföring till säljarens bank som löser lånen och sätter in resterande belopp på säljarens konto. När allt är klart skickas kvitton på alla överföringar.

Vad är lagfart och hur övergår den till en ny köpare?

Lagfart är ett bevis på att du äger en fastighet. Köpare och säljare undertecknar ett köpebrev som ett kvitto på att affären är klar. Detta köpebrev skickas tillsammans med en ansökan om lagfart till Lantmäteriet. Detta ska ske inom 3 månader men skickas vanligtvis omgående. Köparens bank brukar hjälpa till med detta.

Vad kostar en lagfart?

Det beror lite på om du köpt, ärvt eller fått en fastighet i gåva. Normalt utgår ingen stämpelskatt för arv och gåva. Stämpelskatten för köp motsvarar 1,5% av köpeskillingen eller taxeringsvärdet (högsta beloppet avgör) för privatpersoner. Expeditionsavgiften är 825 kr.

Bostad&Co är en fristående mäklarbyrå med stark förankring och lång erfarenhet i och av Halmstad. Vi har ett stort lokaltnätverk och vårt mål är att du ska bli så nöjd att du rekommenderar oss vidare.